یک راه بهتر برای پیش بینی ابتلا به دیابت

 23 ژوئن 2015- یک تیم بین المللی از محققان راه جدید، ساده و دقیقی را برای پیش بینی ابتلا به دیابت  نوع 2 پس از زایمان برای زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند، یافتند.

این کشف می تواند به ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی در شناسایی زنان در معرض خطر بالاتر،  کمک کند و انگیزه ی زنان را برای تغییر شیوه ی زندگی پس از زایمان و سایر استراتژیهای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 درمراحل بعدی زندگی ، افزایش دهد.

دیابت بارداری به عدم تحمل گلوکز که در طی بارداری ایجاد می شود، اطلاق می گردد. دیابت بارداری در 3 تا 13 درصد از همه ی زنان باردار رخ می دهد و خطر ابتلا آنان به دیابت نوع 2 را بین 20 تا 50 درصد درطی پنج سال پس از بارداری، افزایش می دهد.

همکاری پرفسور Wheelerاز دانشگاه تورنتو با اریکا گاندرسون دانشمندان محقق در بخش تحقیقات Kaiser Permanenteدر شمال کالیفرنیا منجر به ابداع تکنیکی بنام متابولومیکهای هدف دار یا targeted metabolomicsگردید که به دانشمندان اجازه می دهد ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنانی که اخیراً به دیابت بارداری مبتلا بوده اند، پیش بینی کند. معمولاً دیابت با اندازه گیری مقدار قندخون (سوخت مهم سلولها) تشخیص داده می شود. محققان چندین متابولیت دیگر را که نشان دهنده ی تغییرات زود هنگام بعنوان امضای خطر ابتلا به دیابت هستند و بسیار زودتر از تغییر در مقدار گلوکز اتفاق می افتد، شناسایی کردند.

دانشمندان با اندازه گیری مقدارقند خون ناشتای زنان مبتلا به دیابت بارداری در طی 2 ماه پس از زایمان  توانستند ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی را با 83 درصد صحت در میان این گروه از زنان پیش بینی کنند. این نتایج بطور چشمگیری پیش بینی ابتلا به دیابت را نسبت به روش سنتی که در آن آزمایش قندخون ناشتا و پس از آن آزمایش ناخوشایند و وقت گیر تحمل گلوکز خوراکی انجام می گردد، بهبود بخشید.

 پس از زایمان، بسیاری از زنان برای داشتن وقت آزاد به منظور مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش قندخون دوساعته مشکل دارند، یافتن آزمایشی موثرتر برای پیش بینی خطر دیابت نوع 2 تا زمانیکه زنان در بیمارستان بستری هستند، می تواند به رفع این مشکل کمک کند زیرا پس از ابتلا به دیابت معکوس نمودن آن کار بسیار دشواری است.

دکتر گاندرسون می گوید: پیشگیری زودهنگام کلید به حداقل رساندن اثرات مخرب دیابت برسلامت است با شناسایی زنان در معرض خطر در زمان کوتاهی پس از زایمان و با تمرکز منابع بر این افراد در معرض خطر بیشتر ممکن است بتوان تلاشهای پیشگیرانه ی زود هنگامی را بطور هماهنگ آغاز کرد و از آن بهره  برد.

نمونه های خونی از 1035 زن مبتلا به دیابت بارداری برای آزمایش گرفته شد. در مطالعه ی SWIFTیا "تغذیه ی نوزادان و دیابت نوع 2 پس از دیابت بارداری" که بودجه ی آن توسط انستیتوی ملی سلامت در آمریکا تأمین شده است، زنان مبتلا به دیابت بارداری با انجام آزمایشات تحمل گلوکز خوراکی 2 ماه پس از زایمان و پس از آن بطور سالانه، برای تأثیر تغذیه ی نوزاد با شیر مادر و سایر خصوصیات بر ابتلا به دیابت نوع  2، غربالگری و پیگیری شدند.

انجمن دیابت آمریکا انجام غربالگری برای دیابت نوع 2 را 6 هفته پس از زایمان و پس از آن، هر یک  تا 3 سال برای زنان مبتلا به دیابت بارداری، پیشنهاد می کند.

محققان معتقدند ماهیت وقت گیر و ناخوشایند  آزمون 2 ساعته ی گلوکز خوراکی یکی از دلایل عدم انجام این آزمایش توسط تمام زنان(مبتلا به دیابت بارداری) پس از زایمان است، بطوریکه در برخی تنظیمات کمتر از 40 درصد افراد برای انجام این آزمایش مراجعه می کنند.

روش جدید ممکن است به پیش بینی ابتلا به دیابت در جمعیت عمومی کمک کند زیرا روش جدید پیشرفت چشمگیری را در زمان شناسایی دیابت سبب می شود و حال اینکه 300 میلیون نفر، از دیابت قابل پیشگیری رنج می برند. نسل بعدی آزمایشات خون ساده تر و دقیق تر از گزینه های فعلی خواهد بود و می تواند به شناسایی افرادیکه  از مداخلات به موقع و موثر می توانند بیشترین بهره را برای جلوگیری از دیابت کسب کنند، کمک خواهد کرد.

پرفسور ویلر و گاندرسون امیدوارند آزمایشات بیشتری بر روی زنان مبتلا به دیابت بارداری برای  ارزیابی تفاوت های نژادی و قومیتی و تحقیق بر گروه های پرخطر دیابت به منظور بررسی قابلیت پیش بینی دیابت نوع 2 در میان جمعیت عمومی با استفاده ازمتابولیک های هدف دار انجام دهند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160623115738.htm